|
متوسطه دوم و درس های ناگفته!
|
||
|
فقط از فهمیدن توست که می ترسند |

اگزوز ماشین ها سه وظیفه داشت: یکی خارج کردن گازهای
خروجی از موتور ماشین که از سوختن بنزین یا گازوییل ایجاد شده،
یکی جلوگیری از انتقال حرارت این گازها به بدنه و اتاق خودرو، و
سومی گرفتن صدای خروج این گازها.
حدود پنجاه سال پیش که وسیله ای به نام کاتالیست یا مُبدّل
ساخته شد و روی اگزوز خودروها سوار شد، وظیفه ی چهارمی
هم به اگزوز اضافه شد و آن تبدیل گازهای پرخطر خروجی از موتور
به گازهای بی خطر بود.
اما کاتالیست چیست و چگونه این کار را می کند؟
کاتالیست، شبکه ای است فلزی یا سرامیکی که روی آن را با
فلزات پلاتین، پالادیوم و رودیوم پوشش داده اند. وقتی که گازهای
ناشی از سوخت خودرو با این فلزات تماس می گیرند، تبدیل به
بخار آب، نیتروژن و دی اکسید کربن می شوند.

بعدا" یک حسگر اکسیژن به کاتالیست اضافه شد که نسبت
مناسب سوخت و هوا را در موتور ماشین تأمین می کند و به این
ترتیب سوخت بهتر و کاملتر می سوزد، به این ترتیب هم سوخت
کمتری مصرف می شود و هم با بهتر سوختن آن، آلودگی کمتری
ایجاد می شود.
شمـا خواننـده ی گـرامـی اگر از خودروی شـخصـی استفـاده
می کنید، برای حفظ سلامت اعضای جامعه مخصوصا" کودکان و
کهنسالان از سلامت کاتالیست خودروی خود اطمینان حاصل کنید.
|
|