متوسطه دوم و درس های ناگفته!
 
 
فقط از فهمیدن توست که می ترسند
 

 

    اگزوز ماشین ها سه وظیفه داشت: یکی خارج کردن گازهای

خروجی از موتور ماشین که از سوختن بنزین یا گازوییل ایجاد شده،

یکی جلوگیری از انتقال حرارت این گازها به بدنه و اتاق خودرو، و

سومی گرفتن صدای خروج این گازها.

    حدود پنجاه سال پیش که وسیله ای به نام کاتالیست یا مُبدّل

ساخته شد و روی اگزوز خودروها سوار شد، وظیفه ی چهارمی

هم به اگزوز اضافه شد و آن تبدیل گازهای پرخطر خروجی از موتور

به گازهای بی خطر بود. 

 

   اما کاتالیست چیست و چگونه این کار را می کند؟

   کاتالیست، شبکه ای است فلزی یا سرامیکی که روی آن را با

فلزات پلاتین، پالادیوم و رودیوم پوشش داده اند. وقتی که گازهای

ناشی از سوخت خودرو با این فلزات تماس می گیرند، تبدیل به

بخار آب، نیتروژن و دی اکسید کربن می شوند.

 

 

   بعدا" یک حسگر اکسیژن به کاتالیست اضافه شد که نسبت

مناسب سوخت و هوا را در موتور ماشین تأمین می کند و به این

ترتیب سوخت بهتر و کاملتر می سوزد، به این ترتیب هم سوخت

کمتری مصرف می شود و هم با بهتر سوختن آن، آلودگی کمتری

ایجاد می شود. 

   شمـا خواننـده ی گـرامـی اگر از خودروی شـخصـی استفـاده

می کنید، برای حفظ سلامت اعضای جامعه مخصوصا" کودکان و

کهنسالان از سلامت کاتالیست خودروی خود اطمینان حاصل کنید.

 


برچسب‌ها: نقطه ی کوچک آبی, گرم شدن زمین, سوخت های فسیلی, کاتالیست خودرو
 |+| نوشته شده در  شنبه دوم شهریور ۱۳۹۸ساعت 0:19  توسط بهمن طالبی  | 
  بالا