متوسطه دوم و درس های ناگفته!
 
 
فقط از فهمیدن توست که می ترسند
 

 

   مفهوم «مساوات» یکی از مهمترین مفاهیم مورد اختلاف در میان

اندیشه گران سیاسی عصر مشروطه بود، تلقی نایینی از مفهوم

مساوات چه بود؟



   ناسازگاری های اندیشه ی سیاسی نائینی با مفاهیم و نهادهای

جدید، چهره ی خود را در تلقی او از مفهوم مساوات و برابری نیز

نشان داد. نائینی در پاسخ به مخالفان شرعی مشروطیت با مفهوم

برابری در یک چنان نظامی، با رجوع به سیره ی پیامبر و خلفا، به

شرعی و اسلامی جلوه دادن مفهوم برابری و مساوات پرداخت.

   استدلال نائینی بر این پایه قرار دارد که اصل برابری و مساوات،

ناظر به برابری در مقام اجرای احکام است و نه صدور احکام یکسان

برای همگان!

    به نوشته ی نائینی: «حقیقت مساوات در شریعت مطهره عبارت

از آن است که هر حکمی بر هر موضوع و عنوانی که به طور قانونیت

و بر وجه کلیت مترتب شده باشد، در مرحله ی اجرا، نسبت به

مصادیق و افرادش بالسویه و بدون تفاوت مجری شود.»

   از دیدگاه نائینی: «مساوات تمام افراد ملت با شخص والی در

جمیع حقوق و احکام» از اصول اساسی «سیاسات اسلامیه و مبنا

و اساس عدالت و روح تمام قوانین است.» اما در دیدگاه او درباره ی

تطبیق شرعی اصل مساوات در فلسفه ی سیاسی مدرن با اسلام

چند ایراد اساسی وجود دارد: محدود دانستن مساوات به برابری در

اجرای قانون از یکسو و ضرورت انطباق قانون با شریعت از سوی دیگر،

با مفهوم دموکراتیک پذیرفته شده در فلسفه ی سیاسی مدرن

منافات و تعارض دارد.

   همان گونه که مخالفان شرعی مشروطه و از جمله شیخ فضل اله 

به درستی اشاره و تصریح کرده اند، بسیاری از نابرابری ها بر اساس

جنسیت و مذهب، در شریعت به رسمیت شناخته شده است که

فلسفه ی سیاسی مدرن، آن نابرابری ها را به رسمیت نمی شناسد.

   نائینی، برابری را برآمده از احکام شرعی شمرده و آن را تنها در

اجرای برابر احکام شرعی بر افراد قرائت کرده است، در حالی که در

اندیشه ی سیاسی مدرن، مفهوم برابری محدود به برابری عبادی

نیست و زمینه ها و حقوق اجتماعی و سیاسی را نیز در برگرفته

است. هر چند در نظام های مشروطه ی غربی وجود برخی تفاوت ها

در میان افراد ملت انکار نشده و پذیرفته شده است، اما این تفاوت ها

هرگز بر اساس مذهب صورت نگرفته و در مقام نظر، در فلسفه ی

سیاسی مدرن، مساوات در حقوق مدنی برای همه ی افراد ملت،

فارغ از جنسیت، نژاد و مذهب آنان به رسمیت شناخته شده است.

   نائینی در چارچوب دانش و خوانش فقهی خود، برابری را فقط از نظر

شرعی تجویز کرد. به نوشته ی او:

   «مثلا" مدعی وضیع باشد یا شریف، جاهل باشد یا عالم، کافر باشد

یا مسلم، به محاکمه احضار و قاتل و سارق و زانی و شارب الخمر و

راشی و مرتشی و جائر در حکم و مغتصب مقام و غاصب اوقاف عامه

و خاصه و اموال ایتام و غیر ایتام و مفسد و مرتد و اشباه ذلک هر که

باشد، حکم شرعی صادر از حاکم شرع نافذالحکومه بر او مجری

می گردد و تعطیل بردار نباشد.»

   در حالی که بر خلاف نظر او، اصل مساوات در فلسفه ی سیاسی

مدرن به هیچ روی نه محدود به شرع اسلام است و نه موکول به آن.

نائینی به روشنی نشان داده است که برابری برخاسته از حقوق

طبیعی در فلسفه ی سیاسی مدرن را در نظر ندارد.

 


برچسب‌ها: لطف الله آجودانی, استبداد و استبدادزدگی, اقتصاد سیاست فرهنگ, استبداد دینی یا غیردینی
 |+| نوشته شده در  شنبه هجدهم اردیبهشت ۱۴۰۰ساعت 0:48  توسط بهمن طالبی  | 
  بالا