متوسطه دوم و درس های ناگفته!
|
||
فقط از فهمیدن توست که می ترسند |
مفهوم «مساوات» یکی از مهمترین مفاهیم مورد اختلاف در میان
اندیشه گران سیاسی عصر مشروطه بود، تلقی نایینی از مفهوم
مساوات چه بود؟
ناسازگاری های اندیشه ی سیاسی نائینی با مفاهیم و نهادهای
جدید، چهره ی خود را در تلقی او از مفهوم مساوات و برابری نیز
نشان داد. نائینی در پاسخ به مخالفان شرعی مشروطیت با مفهوم
برابری در یک چنان نظامی، با رجوع به سیره ی پیامبر و خلفا، به
شرعی و اسلامی جلوه دادن مفهوم برابری و مساوات پرداخت.
استدلال نائینی بر این پایه قرار دارد که اصل برابری و مساوات،
ناظر به برابری در مقام اجرای احکام است و نه صدور احکام یکسان
برای همگان!
به نوشته ی نائینی: «حقیقت مساوات در شریعت مطهره عبارت
از آن است که هر حکمی بر هر موضوع و عنوانی که به طور قانونیت
و بر وجه کلیت مترتب شده باشد، در مرحله ی اجرا، نسبت به
مصادیق و افرادش بالسویه و بدون تفاوت مجری شود.»
از دیدگاه نائینی: «مساوات تمام افراد ملت با شخص والی در
جمیع حقوق و احکام» از اصول اساسی «سیاسات اسلامیه و مبنا
و اساس عدالت و روح تمام قوانین است.» اما در دیدگاه او درباره ی
تطبیق شرعی اصل مساوات در فلسفه ی سیاسی مدرن با اسلام
چند ایراد اساسی وجود دارد: محدود دانستن مساوات به برابری در
اجرای قانون از یکسو و ضرورت انطباق قانون با شریعت از سوی دیگر،
با مفهوم دموکراتیک پذیرفته شده در فلسفه ی سیاسی مدرن
منافات و تعارض دارد.
همان گونه که مخالفان شرعی مشروطه و از جمله شیخ فضل اله
به درستی اشاره و تصریح کرده اند، بسیاری از نابرابری ها بر اساس
جنسیت و مذهب، در شریعت به رسمیت شناخته شده است که
فلسفه ی سیاسی مدرن، آن نابرابری ها را به رسمیت نمی شناسد.
نائینی، برابری را برآمده از احکام شرعی شمرده و آن را تنها در
اجرای برابر احکام شرعی بر افراد قرائت کرده است، در حالی که در
اندیشه ی سیاسی مدرن، مفهوم برابری محدود به برابری عبادی
نیست و زمینه ها و حقوق اجتماعی و سیاسی را نیز در برگرفته
است. هر چند در نظام های مشروطه ی غربی وجود برخی تفاوت ها
در میان افراد ملت انکار نشده و پذیرفته شده است، اما این تفاوت ها
هرگز بر اساس مذهب صورت نگرفته و در مقام نظر، در فلسفه ی
سیاسی مدرن، مساوات در حقوق مدنی برای همه ی افراد ملت،
فارغ از جنسیت، نژاد و مذهب آنان به رسمیت شناخته شده است.
نائینی در چارچوب دانش و خوانش فقهی خود، برابری را فقط از نظر
شرعی تجویز کرد. به نوشته ی او:
«مثلا" مدعی وضیع باشد یا شریف، جاهل باشد یا عالم، کافر باشد
یا مسلم، به محاکمه احضار و قاتل و سارق و زانی و شارب الخمر و
راشی و مرتشی و جائر در حکم و مغتصب مقام و غاصب اوقاف عامه
و خاصه و اموال ایتام و غیر ایتام و مفسد و مرتد و اشباه ذلک هر که
باشد، حکم شرعی صادر از حاکم شرع نافذالحکومه بر او مجری
می گردد و تعطیل بردار نباشد.»
در حالی که بر خلاف نظر او، اصل مساوات در فلسفه ی سیاسی
مدرن به هیچ روی نه محدود به شرع اسلام است و نه موکول به آن.
نائینی به روشنی نشان داده است که برابری برخاسته از حقوق
طبیعی در فلسفه ی سیاسی مدرن را در نظر ندارد.
![]() |