متوسطه دوم و درس های ناگفته!
|
||
فقط از فهمیدن توست که می ترسند |
جاده ی چالوس، یکی از زیباترین جاده های جهان، در سال 1312 در
دوره ی رضاشاه پهلوی به بهره برداری رسید. این جاده شهر کرج را از
طریق رشته کوه های البرز مرکزی به شهر چالوس در استان مازندران
پیوند می دهد. طول آن 168 کیلومتر است. عملیات ساخت این جاده
در اردیبهشت 1310 آغاز شد و در آذر 1312 خاتمه یافت.
این جاده از شهر کرج در ارتفاع 1400 متری سطح دریا شروع شده، در
قله ی کندوان به ارتفاع 3200 متری می رسد و سپس به طرف مازندران
سرازیر شده و در نهایت به پل و شهر چالوس می رسد که 75 متر بلندتر
از سطح دریا است.
تا پیش از ساختـن «تونـل کندوان»، جاده ی چالـوس در نیـمی از سال
به دلیل برف گیر بودن منطقه ی کندوان غیرقابل عبور بود. به همین دلیل
در ارتفاع 2000 متری تونلی ساخته شد تا به جای بالا رفتن از دور کوه تا
ارتفاع 3200 متری، خودورها وارد تونل شوند. تونـل کنـدوان در سال های
1314 تا 1317 ساختـه شد. طول این تونـل 1886 متر، ارتفـاع آن 6 متر و
پهنای آن نیز حدود 6 متر می باشد.
طراح تونل کندوان مهندس اتریشی به نام رابسویچ است که پل ورسک
را نیز طراحی و اجرا کرده است. با ساخت و بهـره برداری از تونـل کنـدوان،
مسیــر کـرج تا چالـوس 13 کیلومتر کوتاه تر شد.
بعدها در اطراف این جاده اقامتگاه ها و غذاخوری های فراوانی ساحته
شد و این جاده را به یکی از بزرگ ترین تفرجگاه های کشور تبدیل کرد.
در سال 1340 با ساخته شدن سد کرج (امیرکبیر) دریاچه ی این سد
نیز به زیبایی های بکر و بی نظیر جاده ی چالوس افزوده شد.
در مسیر جاده ی کرج به چالوس به جز تونل کندوان، تونل ها و پل های
فراوان دیگری هم وجود دارد که با دست های پرتوان و همت کارگران غیور
و زحمتکش ایرانی ساخته شده است. هنوز صدای ضربه ی تیشـه هـای
آنها در البـرز مـرکـزی در همهمـه ی باد و بـاران و سـوز و سرمـای برف به
گوش می رسد. یاد و خاطره ی پایمردی های این عزیزان را برای ساختن
میهن و اعتلای نام ایران گرامی می داریم!
![]() |