متوسطه دوم و درس های ناگفته!
|
||
فقط از فهمیدن توست که می ترسند |
در تشیع، تاریخ بشر به چهار دوره تقسیم می شود:
۱ ) از آدم تا خاتم، که دوره ی رسالت است.
۲ ) از علی تا شروع غیبت امـام دوازدهم، که دوره ی امامت است.
۳ ) دوره ی غیبت، که اکنون در آن به سر می بریم.
۴ ) دوره ی ظهـور، کـه عدالـت در جامعـه ی بشری مستقر می گردد.
می بینیم که فقط در دوره ی سوم است که رسالت پیامبران و امامان
بر عهـده ی خود مـردم می افتـد و مـردم هستنـد که باید خود، اسلام را
بیاموزند، حق را تشخیـص دهنـد، حدود اسلامـی را اجرا کنند، جامعـه ی
اسلامی را تشکیل دهند، مردم را رهبری کنند، از اسلام و مسلمانان در
برابر دشمنان دفاع کنند، جهاد کنند، اجتهاد کنند و به حل مسائل جامعه
و رویدادهای زمان بپردازند و بهتریـن و لایق تریـن و آگاه تریـن و پاک تریـن
شـخصیـت مـوجود را برای رهبـری بـرگـزیننـد و حکومـتِ علـمِ متـعهّـد را
مستقـر سازند.
در «تشیـع علـوی» دوره ی غیبت است که دوره ی دموکراسـی است
و رهبـری جامعـه بر اصـل تحقیـق و انتخاب و اجماع مردم مبتنـی است و
قـدرت حاکمیـت از متن امت سرچشمه می گیرد.
برگرفته از سخنرانی دکتر شریعتی
در باره ی رسوخ خرافات به مذهب شیعه در دوره ی صفویه
![]() |