|
متوسطه دوم و درس های ناگفته!
|
||
|
فقط از فهمیدن توست که می ترسند |
حادثه ی مهمی که پس از جنگ دوم به وقوع پیوست و از لحاظ فرهنگی
نه تنها در غـرب که در تمـام جهـان حائـز اهمیـت است، ایـجاد سازمان ملل
متحد و نهاد فرهنگی و علمی و تربیتی آن (یونسکو) است.

پرچم سازمان ملل
یکی از آثار پدیـد آمدن این نهـاد، نزدیک شدن بینشهـای تربیتـی ملتها و
اشاعـه ی الگـوهـای آمـوزش و پرورشـی غـرب در جهـان است که البتـه با
واکنـش هایی از سوی کشورهای مختلف به ویژه کشـورهای جهان سوم
همراه بوده و هست.

بـیـداری ملتهـای استعمـار زده و استعـمـار شـده جهـان بـه وسیـلـه ی
غـرب از رویـدادهـای مهـم فـرهنگـی، سیاسـی و اجتماعـی قـرن بیستم
است.

نوجوانان الجزایر در راه آزادی
بـه راه افـتـادن مـوج استقـلال خواهی و ملت گرایی در قاره های دیگر
به ویـژه در قـاره ی آسیـا و آفـریـقـا و ایستـادگـی ملت هـا در برابر نـفـوذ
سیـاسـی و فـرهـنـگی غرب از جمله پدیده هایی است که پس از جنگ
دوم به ظهور پیوسته و به نحو روز افزونی ادامه دارد.

همسایه ی نانجیب شمالی و آزادیخواهان ایران بر سر دار در تبریز 1905
قـرن بیـستـم، قـرن رشد سریع علـوم، به ویژه علـوم تجربی و پیامدهای
فنی آن یا فنـاوری است و آثار آن به صورت اکتشافـات و اختـراعـاتـی نظیـر
کشف اتم و شکافتن آن (1924)، اختراع هواپیمـای جت (1930)، تلویزیـون
(1930) در نیمه ی اول قرن و کشف لیـزر (1857)، سفـر به فضـا (1957) و
ابداع رایانه ها و اینترنت (1943 به بعد) است.

این پیشرفت ها که به برخی اشاره کردیم، اگر بیشتر نباشد،به اندازه ی
همه ی پیشرفت های علمی و فنی بود که عالم بشری طی قرن ها بدان
دست یافته بود.

سفر به اقصای غور!

یک موی ندانست ولی موی شکافت!
|
|